تنها ۴۰ درصد خودروهای پلاک تهران به ما مراجعه میکنند
مدیرعامل ستاد مرکزی معاینه فنی خودروهای تهران گفت: ۳۷ درصد از خودروها به دلیل نقص فنی در مراجعه اول رد شدهاند.
«حسین مقدم» مدیرعامل معاینه فنی تهران درباره معاینه فنی خودروهای شهر تهران گفت: از ابتدای سال تاکنون یک میلیون و ۳۷۸ هزار دستگاه خودرو به مراکز معاینه فنی شهر تهران مراجعه کردهاند که در مقایسه با سال گذشته تقریبا تغییری نداشته است.
وی تصریح کرد: از آمار اعلامی ۹۸۹ هزار دستگاه خودرو مربوط به مراجعات اول بوده که ۱۷ درصد از آنها در آزمون آلایندگی گازهای خروجی از اگزاست، ۱۶ درصد عیوب ظاهری، ۱۴ درصد تست ترمز، ۱۱ درصد در آزمون همراستایی چرخها و ۴ درصد کمک فنر مردود شدهاند و در مجموع ۳۷ درصد از خودروها به علت نقص فنی موفق به اخذ معاینه فنی در مراجعه اول نشدهاند.
مدیرعامل ستاد مرکزی معاینه فنی خودروهای تهران با اشاره به اینکه در حال حاضر روزانه ۵ هزار دستگاه خودرو به مراکز معاینه فنی شهر تهران مراجعه میکنند، گفت: وضعیت مراجعات در شرایط عادی قرار دارد و تقریبا کلیه مراکز فاقد صف انتظار هستند.
وی با اشاره به اینکه بخش عمدهای از خودروهای پایتخت به مراکز معاینه فنی اطراف تهران مراجعه می کنند گفت: آن چیزی که حائز اهمیت است، کیفیت معاینه فنی است. به زعم من ساختار درستی برای معاینه فنی در کشور تبیین نشده است. از سال ۱۳۹۳ آییننامه مصوب شده و وزارت کشور مکلف شده است که ۶ ماه پس از ابلاغ آییننامه، ساختار معاینه فنی را ابلاغ کند. من به جرات میگویم به جز تهران که تشکیلات متمرکزی در خصوص معاینه فنی دارد و در چند کلانشهر دیگر که وضعیت مشابهی مانند تهران دارند، هیچ جای کشور ستاد معاینه فنی درستی ندارد.
مدیرعامل ستاد مرکزی معاینه فنی خودروهای تهران ادامه داد: ستادها وظیفه نظارت و کنترل بر فعالیت مراکز معاینه فنی را دارند از چند سال گذشته با اتصال کلیه مراکز معاینه فنی کشور به سامانه ملی یکپارچه معاینه فنی (سیمفا) در بحث نظارت و بهره گیری از زیرساختهای الکترونیکی برای ایجاد وحدت رویه یک حداقلهایی انجام شده است تا معاینه فنی به صورت صحیح ارائه شود، اما این نیز همه چیز نیست و بدون تردید صحت و دقت و سلامت در انجام معاینه فنی در کشور نیازمند نظارتهای ستادهای معاینه فنی که با این کارکرد در قانون پیش بینی و ایجاد شده است.
مقدم با اشاره به وضعیت آلودگی هوا در کلانشهرها گفت: کلانشهرهایی مانند تهران، مشهد، اصفهان و… از آلودگی رنج میبرند و شرایط حساس و جمعیت بالایی دارند و وضعیت جغرافیایی در این کلانشهرها به گونهای است که بیش از ۲۰۰ روز اینورژن را در سال تجربه میکنند و تابستان هم با مشکل آلودگی از نوع ازن مواجه هستند و در زمستان و پاییز هم آلودگی از نوع ذرات معلق کمتر از ۲.۵ میکرون دارند.
مدیرعامل ستاد مرکزی معاینه فنی خودروهای تهران خاطرنشان کرد: برنامهای که داریم و پیگیر آن هستیم این است که علیرغم اینکه براساس مصوبه هیات وزیران در آییننامه مشخص شده است که گواهی معاینه فنی صادره از مراکز ذیصلاح و متصل به سامانه سیمفا دارای اعتبار در کل کشور است، اما این موضوع دارای مشکلاتی است. پیشنهاد ما این است که کل کشور را با یک دید نگاه نکنیم. اگر قرار است در یک شهرستانی یک ماشین آلایندگی بیش از حد داشته باشد، در آن شهرستان چه اشکالی دارد که تردد کند وقتی طبیعت میتواند این آلایندگی را پراکنده کند و به نوعی جذب میکند و چه اشکالی دارد که سختگیریهایی که در خصوص معاینه فنی در تهران میشود، برای آن شهرستان نیز همسان دیده نشود.
معاینه فنی تهران باید برای خودروهایی باشد که در همین شهر تردد میکنند
وی ادامه داد: باید معاینه فنی تهران برای خودروهایی باشد که در تهران تردد میکنند و این شاید کمک کند که نظارتها دقیقتر و خودروها نیز برای دریافت معاینه فنی حتما به مراکز معاینه فنی تهران مراجعه کنند. سهم ما در مراکز معاینه فنی تنها ۴۰ درصد از کل خودروهای پلاک تهران است که در تهران تردد میکنند، تعداد زیادی از خودروهایی که در تهران تردد میکنند، خودروهای شهرستانی است و متاسفانه به صورت حرفهای کار میکنند. تازه عدد اینها را نمیدانیم البته همه این خودروها معاینه فنی دارند، چراکه به صورت مکانیزه در حال کنترل است. اما ما نمیدانیم در چه شرایطی معاینه فنی را دریافت کردهاند و قطعا و یقینا در یک شهرستان دور از تهران شاید حساسیت لازم را برای انجام معاینه فنی به کار نگیرند و نتیجهاش این میشود که ما در سطح شهر تهران خودروی دودزا میبینیم و وقتی به این خودروها مراجعه میکنیم، همه آنها معاینه فنی دارند.
مقدم تصریح کرد: علت دوم میتواند فرسودگی این خودروها باشد، یعنی خودرو، فرسوده و کیفیت قطعاتش پایین باشد که این موارد در خودروهایی که در ایران هستند، وجود دارد اینها زمان پایداری و نگهداریشان روی معاینه فنی پایینتر است یعنی وقتی خودرو از نظر کیفی در معاینه فنی قابل قبول است یا با تعمیرات به این عدد میرسد، قرار نیست ۵ ماه بعد نیز در این شرایط باشد.این مشکل برای خودورهای فرسوده و بیکیفیت نیز وجود دارد و بعضا فرد قطعهای از خودرو را تعویض میکند و امروز برای معاینه فنی مراجعه میکند و شرایط خودرو به محدوده مجاز میرسد و گواهی دریافت میکند اما شاید ماه بعد این شرایط را نداشته باشد چراکه قطعه بیکیفیت و وارداتی است و یا ممکن است هزار دلیل دیگر داشته باشد که ماشین از شرایط معاینه فنی خارج شود. جمیع این مسائل باعث میشود که علیرغم اینکه شاید بالغ بر ۹۵ درصد خودروهایی که در تهران تردد میکنند دارای معاینه فنی باشند اما در این حوزه مشکل آلودگی هوا پابرجاست.